Nagyformátumú fényképezés (Kivitelezés 5.0)

Elég sok dolgom volt az elmúlt időszakban, így a nagyformátumú kamerám építése halasztódott, egészen mostanáig...
Mivel a kameratest elkészült, a fókuszálást és annak rögzítését kellett kitalálnom. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem, hogy házi körülmények között nagyon nehéz lenne olyan fókuszállítási módot is kivitelezni, hogy a frontlencse dönthető és fordítható is legyen - így lemondtam erről.
A kihuzat hosszát eddigiekben úgy terveztem, hogy a frontlencse és a hátfal között 5-től 10 cm-es mozgástér legyen beállítható. Ennek megfelelően egy olyan csúszósínt találtam ki, hogy ezt a kb. 5cm-es m mozgásteret fokozatmentesen tudjam állítani. Ennek legegyszerűbb módja egy menetes szár, melyet forgatva a hátfalat előre-hátra tudjam mozgatni. Ennek tengelynek a tartására és a sínezésnek MDF lapból kivágott alaplapot találtam ki:


Az alaplapon egy 60mm széles és 100mm hosszú kimarás lett készítve - mint csúszósín. Ebben a kimarásban egy 60mm széles és 40mm hosszú téglalap illeszkedik - mint szánszerkezet. Az alaplap és a szán is centrikusan ki lett fúrva 9mm fúróval, ebben van az M8-as menetes szár, melynek a végére fogantyút szereltem a könnyebb tekerhetőség miatt. A szán furatába előröl és hátulról is beütős anyát raktam.


Összerakva jól látszik, hogy az alaplemez furataiban a menetes szár könnyel el tud fordulni és mivel mindkét oldalon rögzítve van, fixen a helyén is marad. Eközben a szán beütős anyái a tengely forgatása során előre-hátra tud mozogni. A szán a sínben nem tud elfordulni, mivel minimális illesztése miatt képtelen rá.


A próba után a menetes szár kitekerésével a szán kivehető és így már a fényképezőgép hátfala alá könnyen felcsavarozható - centrikusan középre!


Az alaplemezre visszarakva a helyére a szánt látszik, hogy az egész hátfal teljes szélességében felfekszik az alaplemezen - azon csúszik a szán mozgatásának segítségével. Amint a menetes szárat a helyére tekerjük, már képtelenség a szánnak a sínből kifordulnia - kizárólag előre-hátra tud mozogni.

Már csak az előlapot kell merőlegesen az alaplapra erősíteni. Erre erős, derékszögben meghajtott vas kötőelemeket használtam:


Kisebb fémmunkát követően a helyükre felrajzoltam és nagyon pontosan felfúrtam, majd rögzítettem az alaplemezre a vasakat. Ezután az előlapot átmenő furatokkal, csavarokkal, alátétekkel, anyákkal rögzítettem.


Fontos, hogy az előlap a hátfallal párhuzamos legyen, különben eltolódhat a fókusz síkja és elronthatja a felvételünket. Ha mégsem sikerül 100%-osan párhuzamos futást elérni, nem kell kétségbe esni. Mivel az előlap négy helyen van rögzítve, egy-egy csavarnál a sarkok távolsága pár alátét segítségével közelebb helyezhető a hátfalhoz (a vasalat és a frontpanel közé helyezve az alátétet).


Még pár apróság hiányzik a 100%-os használhatósághoz, még alulról majd felcsavarozok egy zárólapot, hogy a szán még biztosabban a helyén legyen. Erre a záró alátétlapra kerül még a sarkoknál egy-egy gumis láb az asztali használathoz, illetve egy állványmenetet is rakok majd középre, hogy kameraállványra felrögzítve is lehessen használni a fényképezőgépet.


Megjegyzések